23 czerwca 2013

Noc Kupały w Poznaniu

Impreza puszczania lampionów w Poznaniu odbywa się już od kilku lat. W tym roku udało mi się na nią dotrzeć pierwszy raz. Było to co prawda dość utrudnione, bo zamknięcie jednej nitki ruchu na moście spowodowało paraliż komunikacyjny całego miasta. W porę postanowiliśmy zaparkować i udać się nad Wartę pieszo. Na właściwe miejsce imprezy - Most Rocha - nie dotarłam. Rozlokowałam się na sąsiednim moście i skupiłam na obserwacji.

Impreza na pewno widowiskowa, ale o jej licznych minusach, o których trąbiono w mediach, przekonałam się na własne oczy. Lampiony wypuszczano za szybko, przez co nie leciały od razu w górę. Dorzucając do tego wiatr często zdażało się, że lampiony zaczepiały się o trakcję tramwajową lub uderzały w jakieś przeszkody. Momentami było dość niebezpieczne. Co ciekawe impreza nie uzyskała pozytywnej opinii strażaków, a mimo to się odbyła. I pewnie odbywać się będzie dopóki nie stanie się jakaś tragedia.

6 komentarzy:

  1. Pięknie to wygląda! Ale też ostatnio czytałam o niebezpieczeństwach i trochę martwi mnie góra zużytych lampionów walająca się gdzieś po świecie, więc raczej nie jestem zwolenniczką takich imprez. Nie wspominając już o tym, że chciałabym, żeby Polacy zaczęli kultywować swoje własne tradycje (puszczanie wianków na wodę, tańce przy ognisku itd.) i przestali się wreszcie tak łapczywie rzucać na obce zwyczaje, jak właśnie lampiony. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tymi własnymi tradycjami to krucho. Przeciętny Polak nie ma niestety zielonego pojęcia, jakie zwyczaje kultywowali jego przodkowie i z czym się one wiązały. Na niepopularność czy też niszowość imprez nawiązujących do dawnych tradycji wpływa, moim zdaniem, słaba jakość nauczania o naszym dziedzictwie. Na szczęście moda na folklor powoli wraca. I nie chodzi tu tylko o wzory na ciuszkach czy torebuniach, ale właśnie ciekawe sposoby łączenia dawnych tradycji z kulturą współczesną. W zeszłym roku głośno było o Nocy Świętojańskiej w Tenczynku. W tym roku jest II edycja i w programie mają grę terenową pt. "W poszukiwanuu kwiata paproci" :D

      Usuń
    2. Wystarczy ludziom wkręcić, że wianki na wodzie, to takie nasze lampiony. W końcu w środku była płonąca świeczka, więc to też się świeci. ;)

      Mnie się osobiście wydaje, że największym problemem jest to, że Polska w swoim dążeniu, by dogonić Zachód, zupełnie zapomina o swoim słowiańskim dziedzictwie. A po roku spędzonym na tym tzw. "Zachodzie", stwierdzam, że tu bardzo trudno poczuć się jak w domu, dużo lepiej jest pośród Rosjan, Ukraińców czy mieszkańców Bałkanów. :)

      Usuń
  2. widok pewnie spektakularny
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. mam nadzieje, ze mi tez sie keidys uda na taka impreze kiedys dotrzec, zanim ja anuluja :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak chcesz w PL, to myślę, że będziesz musiała się pośpieszyć ;P Ale raczej polacałabym ten nasłynniejszy na świecie - w Tajwanie -> http://www.liveleak.com/view?i=0df_1328644670 Tam lampiony są olbrzymie ;)

      Usuń


architektura (8) art (6) bieganie (2) Bułgaria (2) Chorwacja (1) Czechy (6) Dania (2) Deutschland (9) dolnośląskie (20) dziwy (2) Estonia (1) etno (2) event (9) film (5) Francja (7) góry (34) Grudziądz (16) Gruzja (6) Islandia (11) jesień (12) kajak (2) Karkonosze (5) koty (8) kuchnia (3) kujawsko-pomorskie (18) lato (8) Litwa (1) lubelskie (1) Łotwa (1) łódzkie (1) majówka (8) małopolskie (9) Maroko (14) mazowieckie (5) narty (10) okolice Poznania (5) party (2) PKP (2) podlaskie (12) pomorskie (7) Portugalia (14) Poznań (43) R. (20) rodzinka (6) Rosja (24) rower (17) rozkminki (9) Rumunia (3) samo życie (42) Słowenia (1) sport (10) szkolenia (1) Szwecja (1) śląskie (1) świętokrzyskie (6) Tatry (6) Toruń (3) UK (10) Ukraina (2) warmińsko-mazurskie (3) wielkopolskie (7) wiosna (8) Włochy (6) zachodniopomorskie (2) zamki (6) zima (16) zwierzaki (7)

Obserwatorzy